Hvordan kan jeg redusere kolesterolet?

Endringer i livsstil kan bidra til en reduksjon av kolesterol på en naturlig måte.

Ofte forbinder man slike endringer med en masse oppofrelser etter å ha levd et «godt liv». Hvis du tenker på denne måten er det en fare for at endringer vil bli kortsiktige prosjekter, der du når ett bestemt mål og deretter går tilbake til livet du levde før. I stedet for å se på endringene som kortsiktige løsninger, kan du se på dem som gradvise endringer på veien mot en ny og bærekraftig livsstil. Nedenfor finner du informasjon og tips om hvordan du endrer dine vaner til det bedre.

Hjertevennlig mat og moderat bruk av alkohol

Endringer i kostholdet kan bidra til bedre hjertehelse og senket kolesterol. Et første skritt er å redusere inntaket av mettet fett og i stedet øke mengden umettet fett. I praksis kan det bety å spise mindre kjøtt, smør og meieriprodukter med høyt fettinnhold. I stedet kan du prøve å spise mer fet fisk som laks og makrell, og vegetabilske oljer og fett (unntatt kokosfett).

En annen måte å senke kolesterolet på er ved å spise mer fullkornsbrød, grønnsaker og frukt. I havre er det betaglukan, som bidrar til å senke det dårlige LDL-kolesterolet i blodet. For å få den kolesterolsenkende effekten er det nødvendig med et daglig inntak på 3 g betaglukan, som du får gjennom å spise en porsjon Betavivo havrehjerter (23 g).

Ønsker du en sunnere livsstil rådes du som regel til å redusere alkoholinntaket. Hvis du er overvektig eller vet at du har et høyt kolesterolnivå, er det svært viktig med et moderat alkoholforbruk.

Trening og vekttap

Moderat fysisk aktivitet kan bidra til å øke det gode HDL-kolesterolet i blodet. Trening kan også bidra til vekttap. Hvis det er vanskelig å få til skikkelige treningsøkter, er det likevel mulig å gjøre små endringer i rutinene i hverdagen for å komme i gang.

  • Ta trappen i stedet for heisen
  • Gjør noen situps mens du ser på TV
  • Gå av på et stopp tidligere enn du har planlagt
  • Ta en gåtur i lunsjpausen

Slutte å røyke

Hvis du røyker, slutt. Røykeslutt kan ha en positiv effekt på det gode HDL-kolesterolet og bidrar også til redusert risiko for hjerte- og karsykdommer. Studier viser at ett år etter røykeslutt er faren for å få hjerte- og karsykdommer redusert med 50 %. Etter femten år er faren for å få hjerte- og karsykdommer den samme som for personer som aldri har røyka.