Familiær hyperkolesterolemi

Hos enkelte personer skyldes høyt kolesterol en arvelig genetisk endring, kalt familiær hyperkolesterolemi.

Hos enkelte personer skyldes høyt kolesterol en arvelig genetisk endring, kalt familiær hyperkolesterolemi (FH). Forhøyet kolesterolnivå i blodet er der fra fødselen av og kan føre til tidlig utvikling av åreforkalkning og koronar hjertesykdom. FH er den vanligste arvelige årsaken til hjerte- og karsykdom. Dersom en av foreldrene har FH, er det en 50 prosent risiko for at datteren eller sønnen har det samme.

 Kosthold og familiær hyperkolesterolemi

Dette er anbefalinger om livsstil og kosthold for personer med FH:

  • Spis mindre fett, spesielt mettet fett som smør, fløte, ost og rødt kjøtt
  • Begrens kolesterolinntaket fra mat til 300 mg per dag (et mellomstort egg inneholder ca. 186 mg kolesterol)
  • Spis minst 5 porsjoner frukt og grønnsaker per dag, i tråd med anbefalingene for befolkningen ellers. En porsjon er ca. 80 g. Skal du følge anbefalingene, er det lurt å starte allerede til frokost med frukt eller bær som tillegg til yoghurt naturell og havregryn.
  • Spis minst 2 porsjoner fisk hver uke, hvorav en porsjon er fet fisk (en annen anbefaling gjelder hvis du er gravid)
  • Alle matvarer som inneholder kolesterolsenkende plantesteroler eller stanoler bør inntas regelmessig for å oppnå effekt. En dose Betavivo plantesteroler per dag inneholder mengden du trenger for å senke kolesterolet på en naturlig måte, les mer her
  • Spis havreprodukter med kolesterolsenkende betaglukan. Betaglukan er en oppløselig fiber som finnes i havrekli. Det er vitenskapelig dokumentert at et daglig inntak av 3 g betaglukan har en senkende effekt på LDL-kolesterol. Den mengden inntar du gjennom å spise en porsjon Betavivo havrehjerter hver dag. Les mer om Betavivo havrehjerter her

Familiær hyperkolesterolemi er en livslang tilstand. Når barn har FH, bør kostholdet støttes ved at hele familien endrer kostholdsvanene sine. Det er viktig å etablere sunne matvaner tidlig som en del av en sunn livsstil og ikke se det som en begrensning. Mosjon og trening er også en viktig del av en sunn livsstil – 30 minutter om dagen, 5 dager i uken er en god målsetting.