Diabetes

Diabetes er en tilstand der blodsukkernivået i blodet er for høyt på grunn av kroppens manglende evne til å trekke energi ut av sukkeret på riktig måte. Det finnes ulike diabetestyper med flere egenskaper som ligner hverandre. De varierer også på noen områder, som når det gjelder årsaken til at man rammes og behandlingsmåte.

Diabetes type 1

Diabetes type 1 utgjør omtrent 10 % av diabetestilfellene i Sverige. Unge og mennesker med normal vekt rammes oftest og utviklingen foregår i et raskt tempo. Hvis du har diabetes type 1 betyr det at kroppens egen produksjon av insulin helt eller delvis opphører.

Diabetes type 2

Diabetes type 2, tidligere kjent som aldersdiabetes, utvikler seg når cellene ikke lenger klarer å ta opp sukker fra blodet i normalt omfang. Hvis du har diabetes type 2 øker risikoen for hjerte- og karsykdom, og derfor er det ekstra viktig å holde kolesterolet på et riktig nivå. Personer med diabetes bør ha som mål å holde totalkolesterolnivået under 4 mmol/l.

Hva forårsaker diabetes?

Omtrent 85–90 prosent av de som har diabetes i Sverige har diabetes type 2, som betyr at det er den vanligste diabetessykdommen i Sverige. I noen tilfeller er tilstanden arvelig, men i de fleste tilfeller er årsaken overvekt og for lite mosjon/trening. Derfor kan man få bukt med sykdommen på et tidlig stadium ved å legge om til et sunt kosthold og trene / være mer aktiv. Man ser også tydelige sammenhenger mellom økning i fedme og utvikling av diabetes type 2. Abdominal fedme, røyking, høyt alkoholinntak og psykiske påkjenninger / stress er noen av de største risikofaktorene. For kvinner kan overgangsalderen være en medvirkende årsak til diabetes, fordi den beskyttende effekten av østrogen minker. Graviditet kan også øke risiko for utvikling av diabetes type 2, også kalt

Symptom

Diabetes kommer oftest smygende og uten symptom de første årene, det kan det derfor ta litt tid før tilstanden oppdages. Først når blodsukkeret har steget over et visst nivå, begynner man å legge merke til symptomene. Disse kan omfatte økt tørst, munntørrhet, store mengder urin, vekttap og tretthet.

Behandling for diabetes

Hvis du har diabetes type 2 er det nødvendig å behandle sykdommen, men den gode nyheten er at i de fleste tilfeller er sunnere livsstil løsningen.

Den viktigste behandlingen er å spise sunt, trene regelmessig og gå ned i vekt. Hvis disse livsstilsendringene ikke er nok, kan ulike legemidler foreskrives. Medisinering må tilpasses individuelle behov og kan bestå av en kombinasjon av tabletter, med det formål å redusere mengden glukose i blodet. I noen tilfeller kan anbefales insulininjeksjoner for behandlings av diabetes type 2.

Hvordan kan Betavivo hjelpe?

Det er viktig å treffe tiltak for å håndtere diabetes type 2 og opprettholde sunne kolesterolnivåer. Betavivo havrehjerter bidrar til å senke kolesterolet, i tillegg til å senke blodsukkernivået etter måltider. Det er 3 g betaglukan av høy kvalitet i hver porsjon Betavivo havrehjerter Når du spiser en porsjon Betavivo havrehjerter per dag, dannes en havrefibergele som kapsler inn noen av de raske karbohydratene og samtidig senker opptaket av det du har spist. Dette fører til en jevnere blodsukkerkurve, bremser tømmingen av magesekken og metthetsfølelsen varer lenger.

Diabetes och diet

Er du nysgjerrig på hvordan endringer i kostholdet ditt kan hjelpe i kampen mot diabetes?

Hvis du spiser mer fiber, reduserer mengden sukker og fett hjelper du kroppen med å forebygge og håndtere diabetes.

Målet er å redusere blodsukkertopper, forbedre kroppens insulinfølsomhet og kanskje til og med gå ned i vekt.

  • Øk mengden fiber i kostholdet ditt ved å velge fullkornbrød, havreprodukter, grøt, bønner og linser
  • Bytt til vegetabilske oljer i stedet for smør
  • Unngå mat med høyt fettinnhold, som majones og chips
  • Spis fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag
  • Spis fisk minst to ganger i uken
  • Spis frukt eller usaltede nøtter i stedet for chips og godteri

Matanbefalinger

Sørg for å spise regelmessig og spre inntaket av mat over flere måltider og mellommåltider. Dette bidrar til å stabilisere og kontrollere blodsukkernivået, på grunn av mindre mengder mat som kroppen må fordøye etter hvert måltid. Det stabiliserer blodsukkeret, og du opplever kanskje et bedre og mer stabilt humør.

Eksempel på en sunn dag: (Avhengig av energinivået ditt kan porsjonsstørrelsene variere)

Frokost: En del yoghurt naturell, Betavivo havrehjerter og en neve blåbær
Mellommåltid: Gulrotpinner og hummus
Lunsj: Laks og potetsalat med pesto + en liten yoghurt
Mellommåltid: Et stykke fullkornbrød med lettmargarin + et eple
Middag: Hjemmelaget kylling i karri med ris og spinat
Mellommåltid: En neve jordbær + 5 mandler