Glykemisk indeks – en diett for blodsukkeret ditt

Glykemisk indeks (GI) er en måte å måle karbohydrater på basert på hvor raskt og lenge de påvirker blodsukkernivået.

En matvare med lav GI bruker lengre tid og fører derfor til langsom økning i blodsukkeret, mens høy GI fører til rask økning i blodsukkeret.

Ved å velge matvarer med lav GI kan du oppnå en mer stabil blodsukkerkurve. GI-målet beregnes ut fra hvordan 50 g karbohydrater i en gitt matvare påvirker blodsukkernivået i to timer etter måltidet. Som referanse brukes hvitt brød med en GI-verdi på 100.

Hvordan få et sunt kosthold med lag GI-verdi?

Nedenfor finner du noen tips om hvordan du endrer kostholdet slik at det blir mer GI-vennlig.

  • Velg proteinberiket pasta eller fullkornpasta – unngå potetmos, pommes frites og hurtigris
  • Spis fullkornbrød eller surdeigsbrød – unngå hvitt brød
  • Prøv quinoa eller bulgur som variasjon
  • Inkluder grønnsaker i kostholdet så mye og så ofte som mulig, for eksempel rå gulrøtter, brokkoli, blomkål og tomater. Du bør unngå grønnsaker med middels til høy GI, for eksempel rødbeter og gresskar
  • Mange, men ikke alle, frukter har lav GI, for eksempel kirsebær, grapefrukt, fersken og epler. Du bør unngå frukter med høy GI, for eksempel vannmelon, ananas og overmodne bananer
  • Hvis du er sugen på et lite mellommåltid, kan du inkludere naturlige peanøtter, valnøtter, maischips eller en rute med mørk sjokolade. Du bør unngå snacks med høy GI, for eksempel riskaker, knekkebrød og popcorn
  • Inkluder grøt, naturlig müsli eller fiberrike havregryn/frokostblandinger til frokost. Unngå frokostblandinger som cornflakes, coco-pops og søtet müsli

Hvordan kan Betavivo hjelpe?

Fiberen i Betavivo fungerer som en barriere for opptak av maten vi spiser, som igjen reduserer GI-verdien og fører til at blodsukkernivået stiger sakte. På denne måten føler du deg mett lenger. Spis en porsjon Betavivo havrehjerter med surmelk og bær og få en god start på dagen med lav GI verdi. Usikker på om det virkelig fungerer? Kontroller blodsukkeret ditt to timer etter måltidet, så ser du effekten!